Dagens träning + Intervalltips

Ännu en dag med lugn träning. 5 frekvensintervaller med aktiv vila på löpband resp spänstträning i styrkevändningar och boxjumps. Frekvensintervaller tänkte jag redogöra för lite kort, dvs syfte och upplägg. Frekvensintervaller innebär fokus på hög fart och frekvens under avslappnad löpning. Frekvensen (dvs antal steg per minut) under intervallen ska vara aningen högre än det som ter sig spontant i aktuell fart, ca 200+ steg/minut för en erfaren löpare. Intervallduration är 30-60 sek och vilan aktiv eller passiv under ca 3-4 minuter. Intensiteten ska vara så hög att efter drygt 30 sekunder närmar man sig lokal utmattning. Lokal utmattning innebär förenklat att tröttheten uppstår i muskulaturen/nervsignaleringen. Det i motsats till central trötthet som främst beror på nedsatt förmåga till syresättning. Ett tips är att köra frekvensintervaller i lätt utförslöpa eller på löpband, det blir lättare att hålla frekvens under de förutsättningarna. Syftet med intervallerna är att bygga en grund gällande neuromotorisk funktion. Enkelt förklarat innebär det förmågan att skicka signaler snabbt och effektivt till muskulatur. Det är en viktig egenskap för att uppnå en god löpförmåga och för att klara av högintensiv löpträning.

image

Min träningsvolymen är låg hittills denna vecka men genom stor träningsvolym i helgen ska det nog lösa sig. På lördag ska jag utbilda löpinstruktörer, då blir det säkert ca 3 timmars löpning vilket borde ta upp träningsvolymen till en acceptabel nivå. (:

Allt gott

Carl Norell

Lämna en kommentar