Kost vid konditionsträning – sista måltiden inför Marathon

20130604-001745.jpg

Finns mängder av åsikter kring hur man bör äta inför en aerob prestation, dvs en längre syrekrävande prestation som utmanar kroppens uthållighet.

I det här inlägget kommer jag redogöra för en intressant studie i ämnet, publicerad 2012. Den jämför hur det sista målet inför en tävling påverkar prestationen.

Studiens visade på följande: om man kolhydratsladdar under 3 dagar bör man äta relativt mkt fett i sista måltiden inför loppet. I studien visade sig en måltid med 55 % fett och 30 % kolhydrater vara överlägset en måltid med 71 % kolhydrater och 20% fett. Dvs en stor havregrynsfrukost med lingonsylt och en liter jos är inte optimalt inför ex Stockholm Marathon. Snarare bacon och ägg plus havregrynsgröt toppad med en manlig klick smör :). En trolig förklaring, enligt studien, till att man inte bör överdriva kolhydratsinnehållet i sista måltiden är att depåerna redan är fulla. Den stora mängden intagna kolhydrater kommer då höja blodsockret och insulinpåslaget kan då potentiellt påverka fettförbränningen under loppet negativt.

Nutrients. 2012 Jul;4(7):625-37.
Significant effect of a pre-exercise high-fat meal after a 3-day high-carbohydrate diet endurance performance.
Murakami I, Sakuragi T, Uemura H, Menda H, Shindo M, Tanaka H.
Faculty of Sports and Health Science, Fukuoka University, 8-19-1 Nanakuma Jonan-ku, Fukuoka City, Fukuoka 814-0180, Japan. murakami_ikuma@kurume-u.ac.jp

Lämna en kommentar