Löpskolningens drottning tar hand om den praktiska biten

161106_endpt20161106_0106

Malin Ewerlös långa karriär inleddes redan när hon som sjuåring sprang Lilla Lidingöloppet. Hon har inte mindre än 25 SM guld och ett EM silver. Under många år hade hon de svenska rekorden på 800 meter och 1 500 meter. Det är fortfarande ingen svensk dam som har slagit hennes rekord på 1000 meter inomhus. Malin har även vunnit Lidingöloppets damklass 30 km flera gånger. Meritlistan kan göras hur lång som helst och det är inte utan stolthet som Konditionsidrott har värvat Malin som en av lärarna på Endurance PT-utbildningen.

Numera har Malin Ewerlöf lagt spikskorna på hyllan och arbetar som personligtränare i löpning och löpteknik. För Konditionsidrott tar hon hand om den praktiska delen av löpcoachutbildningen, som är integrerad i Endurance PT-studierna.

─ Jag har många olika sorters uppdrag och det som gör mitt jobb så roligt är just variationen. Det var jättekul att bli tillfrågad om att lära ut löpskolning till eleverna. Det är roligt att få vara med i ett utbildningssammanhang som det här med så läraktiga och vetgiriga elever. Efter den här dagen hoppas jag att deltagarna har kunnat sätta ihop den teoretiska biten, som Carl Norell stått för, med mina praktiska övningar. Jag har visat hur övningarna ska utföras och pratat om hur man lär ut dem. Jag har också pratat lite om hur man jobbar med löpargrupper. Vad gör man om gruppen är väldigt ojämn. Hur jobbar man med nybörjare, vilken sorts intervaller kan man kör med dem och så vidare. Min förhoppning är att deltagarna efter min genomgång känner sig trygga i att leda egna löpargrupper, säger Malin Ewerlöf.

Med en spänst i steget som är få förunnad har Malin gått igenom övningar som ”Indian hopp”, ”Höga knän” och ”Travgång” inne i stora hallen på Bosön.

Om jag får välja ett favoritpass så hellre ett med många moment där man satsar på kvalitet än att vara ute länge och kanske inte orka upprätthålla en god löpteknik på slutet.

─ Det här är verkligen mitt andra hem. När jag var yngre åkte vi hela vägen hit från Södertälje en gång per vecka under vinterhalvåret, för att få till kvalitetsträning inomhus. För 15 år sedan flyttade jag själv till Lidingö, och sedan dess har jag varit här ännu oftare. Jag tränar ofta kunder här, jag förlägger min styrketräning till gymmet här på Bosön och när det är halt ute springer jag här också, säger Malin.

161106_endpt20161106_0040
161106_endpt20161106_0084
161106_endpt20161106_0003-1

Malin menar att efterfrågan på personliga tränare kommer att fortsätta att växa. Hon tror att allt fler kommer att inse hur viktig träning är för att orka med resten av livet. Malin är också övertygad om att allt fler kommer att vilja lära sig rätt löpteknik för att på så vis utvecklas och bli snabbare så väl som skadefria. Framför allt tycker hon sig se en ökad efterfrågan på coacher som tar med sina adepter utomhus. Det är många som längtar ut från gymmen.

För den vanlige motionären räcker det långt med tre pass per vecka tycker Malin. Men istället för att jogga runt den vanliga rundan om cirka sju km varje gång är det bättre att ha ett pass med löpskolning och intervaller, då gärna med en PT. Ett pass kan vara distans och om den vanliga rundan är 7 km kan distanspasset utökas till 10 km, en längd som ökas efter hand. Det här passet får gärna vara på lite plattare mark medan veckans tredje pass kan fortsätta att vara sju km, men då längs en mer kuperad runda. Det här passet kan avslutas med några core-övningar.

Om jag får välja ett favoritpass så hellre ett med många moment där man satsar på kvalitet än att vara ute länge och kanske inte orka upprätthålla en god löpteknik på slutet.

När jag har kunder kör jag en timme där fem, tio minuter är uppvärmning. Därefter blir löpteknik för att få till spänst och styrka. De flesta motionärer kan vinna mycket på att stärka upp knän och vader i exempelvis hopp. Min favoritövning, som tränar hela kroppen, är mångsteg. Om man har möjlighet är det toppen att göra mångsteg i en lätt lutande uppförsbacke. Efter en kvart, tjugo minuter men olika övningar är det dags för ett block med intervaller. Beroende på hur vältränad kunden är blir det intervaller i omkring 25-30 minuter. Jag blandar gärna längden på intervallerna och utnyttjar backar om det är möjligt. Backintervaller är bland det mest effektiva du kan träna. Du får maxpuls samtidigt som du tränar teknik och löpstyrka, avslutar Malin Ewerlöf.

Text: Monique Stalås Hörnsten

Foto: Sofie Lanto

Lämna en kommentar