Öka din motivation och prestation genom mentala föreställningar

shutterstock_143857030

Mentala föreställningar (visualisering) är en av de mest populära mentala teknikerna inom elitidrotten. Elitidrottare använder sig av mentala föreställningar för att till exempel förbättra sin teknik och öka sitt självförtroende. Du har möjlighet att använda dig av samma teknik för att prestera bättre i din träning.

Mentala föreställningar innebär att man skapar eller återskapar erfarenheter med hjälp av sina sinnen. Här är två exempel på mentala föreställningar:

Tänk tillbaka på ditt senaste träningspass, hur ser miljön ut där du befann dig. Vad gjorde du för något? Hur kändes det?

Föreställ dig att du står i ditt kök och tar fram en citron som du precis har köpt. Känn hur den känns i din hand. Ta fram en kniv och skär upp en klyfta. Bit sedan ordentligt i citronklyftan.

Du kan använda dig av mentala föreställningar i din träning för att öka ditt självförtroende, förbättra din teknik, hantera smärta, öka din motivation och träna på att hantera utmanande situationer. Här är några exempel på hur och när du kan använda dig av mentala föreställningar i din träning:

23416064_10159448451385459_1519709536_n
Trana-tanken3

Om författarna. Mikael Wallsbeck och Fredrik Weibull. Båda har en ”European Master inom idrottspsykologi” och Fredrik forskar i träningspsykologi. Fredrik och Mikael skriver på bloggen www.idrottspsykologi.info och pratar idrottspsykologi I www.hjarnskrynklarna.se

Visualisering i vardagen
För att lyckas är det viktig att du har disciplin och att du gör det till en vana att arbeta med mentala föreställningar. Du behöver därför göra visualisering till en naturlig del av din vardag. Målet är att det ska kännas lika naturlig som att borsta tänderna på morgonen. Ett knep är att knyta den mentala träningen till en tidpunkt eller händelse under dagen. Till exempel kan du börja varje morgon med att gå igenom dina mål och föreställa dig hur du når dem. Hur känns det? Hur ser det ut? Lev dig in i situationen och föreställ dig hur stolt du är över dig själv. Hur känns det att ha nått så långt? En av de mest grundläggande aspekterna när det gäller motivation är att veta vad man vill och varför. Om du vet varför du tränar och har en tydlig målbild så är chansen mycket större att du kommer orka genomföra träningspass när motivationen tryter.

Föreställ dig olika utmanande situationer och att du hanterar dem på ett bra sätt. Till exempel att du kommer hem trött från jobbet och känner att du inte orkar träna men ändå drar på dig träningskläderna och sticker iväg. Eller att du vaknar trött en timme tidigare än vanligt och disciplinerat sticker iväg till träningsanläggningen för att genomföra dagens pass. Genom att arbeta med dessa föreställningar tränar du på hur du vill tänka och bete dig i dessa situationer. Du förbereder hjärnan med de tankar du vill ha och lösningar på eventuella problem.

Precis innan träningspass
Föreställ dig nyckelmoment i träningen och att du genomför dem på ett bra sätt. Föreställ dig det så levande och verkligt som möjligt. Upplev att det är krävande och jobbigt men att du fokuserar på rätt saker och sedan att du känner dig stark efteråt. Dessa föreställningar kan du bland annat använda dig av för att stärka ditt självförtroende och rikta fokus på rätt saker.

Efter träningspass
Tänk tillbaka på några utmanande moment som du genomförde på ett bra sätt under träningspasset. Föreställ dig att du genomför nyckelbeteendena igen och hur du hanterade utmaningarna. Genom att göra det stärker du ditt självförtroende ytterligare och lär dig av det du gjorde bra.

Mentala föreställningar är en Teknik som du kan använda i många olika situationer. Den är praktisk och kan ha väldigt goda effekter. Forskning visar till exempel att mentala föreställningar kan leda till förbättringar av strategi/taktik, motivation, självförtroende och idrottsliga prestationer.

Lycka till!

/Fredrik Weibull och Mikael Wallsbeck

Hemsida: www.imaginethat.se

Vill du lära dig mer om mental träning?

Kolla då gärna in vår kurs Idrottspsykologi för maximal prestation

Lämna en kommentar